تاریخ انتشار: جمعه 1402/05/27 - 13:20
کد خبر: 479426

آموزش عالی در هفته ای که گذشت؛

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور/ شرایط جذب دانشجو در دانشگاه صداوسیما / اعطای وام اربعین به ۴۰۰۰ دانشجو

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور/ شرایط جذب دانشجو در دانشگاه صداوسیما / اعطای وام اربعین به ۴۰۰۰ دانشجو

بررسی اخبار امروز شامل تأثیر سوابق تحصیلی را در کنکور جدی بگیریم و کنکوری‌ها فردا منتظر اعلام کارنامه نهایی و رتبه‌ها باشندو مدارس رتبه بندی می‌شوند و دیگر موارد مرتبط که به مرور آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن ایام تابستان هستند،تأثیر سوابق تحصیلی را در کنکور، اسامی رتبه‌های برتر کنکور، اعلام رشته محل‌های جدید آزمون دکتری، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم که ادامه مشروحی از مهمترین آنها را می‌خوانید:

تأثیر سوابق تحصیلی را در کنکور جدی بگیریم

 پارسا نوروزی منش رتبه هشتم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، گفت: از دوران کودکی اتفاقاتی که در مسیر تحصیلی و مدرسه برایم رقم خورد به ریاضی علاقمند شدم و علاقه‌ای به دکتر شدن نداشتم در گروه علوم ریاضی و فنی شرکت کردم.

وی افزود: در مدرسه استعدادهای درخشان تحصیل کرده‌ام و تمام فعالیت‌های مربوط به کنکور در مدرسه برایمان ارائه می‌شد و در سال کنکور حدود ۸-۷ ساعت مطالعه می‌کردم و همین‌ میزان برایم کافی بود.

نوروزی‌منش یادآور شد: همیشه و همه‌جا بخصوص در مسیر کنکور خانواده‌ام همراهی‌ام کردند البته گاهی هم که نمره خوبی از آزمون کسب نمی‌کردم کمی ناراحت می‌شدند.

این کنکوری اضافه کرد: خبر قبولی‌ام را از دوستم معین یوسفیان که وی نیز رتبه چهارم گروه علوم ریاضی را کسب کرده شنیدم و خیلی خوشحال شدیم. (جزئیات بیشتر)

مدارس رتبه بندی می‌شوند

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با دست آور‌های شرط معدل در کنکور و انتقادات وارد شده به آن گفت: یکی از اولین دست آورد‌های طرح شرط مدل در کنکور، برنامه درسی ملی است. برنامه درسی با تست سنجیده نمی‌شود. هر چیزی که آموزش داده می‌شود باید فرصت به کار گیری آن نیز فراهم شود.

وی گفت: در امتحانات نهایی پشت در سالن امتحانات کتاب‌های درسی است نه کتاب‌های کنکوری موسسات. چرا که برنامه درسی هدفی دارد، که آن با امتحانات نهایی آموزش و پرورش قابل تحقق است؛ لذا فرآیند آموزش تا انتهای سنجش فرآیندی پیوسته است و اثر سنجش در آموزش خود را نشان می‌دهد.(جزئیات بیشتر)

کنکوری‌ها فردا منتظر اعلام کارنامه نهایی و رتبه‌ها باشند

کارنامه نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ فردا در سامانه جامع آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، فردا جمعه ۲۷ مرداد از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد.

آنچه کنکوری‌های مجاز باید درباره انتخاب رشته بدانند

امسال دیگر زیرگروه وجود ندارد و داوطلبان فقط یک رتبه در کارنامه خود می‌بینند و تنها کسانی که دارای سهمیه هستند، رتبه در سهمیه را مشاهده می‌کنند و ۶۰ درصد نمره آزمون و ۴۰ درصد نمره سوابق تحصیلی به صورت قطعی در رتبه داوطلبان تاثیر دارد. البته در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی وضعیت متفاوت است و سهم سوابق تحصیلی ۲۶ درصد و سهم کنکور ۷۴ درصد است.(جزئیات بیشتر)

شرایط جذب دانشجو در دانشگاه صداوسیما در کنکور ۱۴۰۲

 شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما اظهار کرد: در دانشگاه صداوسیما از چند گروه آموزشی در آزمون سراسری دانشجو پذیرش می‌شود. ما هم از گروه ریاضی در رشته‌های مهندسی برق و کاردانی فنی الکترونیک، هم از گروه علوم انسانی در رشته روزنامه نگاری و هم از گروه هنر در رشته‌های کارگردانی تلویزیون و تلویزیون و هنر‌های دیجیتال دانشجو می‌پذیریم. برای همین یک دامنه گسترده‌ای از فرصت‌ها برای داوطلبان آزمون سراسری وجود دارد که این دانشگاه را انتخاب کنند.

اسفندیاری گفت: دانشگاه صداوسیما از جمله دانشگاه‌های خاص است که در فرآیند کنکور وقتی داوطلب آن را انتخاب می‌کند، سازمان سنجش چند برابر ظرفیت از بین داوطلبانی که بالاترین نمرات را کسب کرده اند به دانشگاه معرفی می‌کند.(جزئیات بیشتر)

 اسامی رتبه‌های برتر کنکور اعلام شد +جزئیات

نمرات خام آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هفته گذشته بر روی سایت این سازمان قرار گرفت.

امروز اسامی نفرات برتر پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

اسامی نفرات برتر گروه علوم ریاضی و فنی:(جزئیات بیشتر)

اعطای وام اربعین به ۴۰۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران

 به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست مشترک با مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره یک بانک قرض‌الحسنه که در محل دفتر رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، با استقبال از اعلام آمادگی مدیرعامل این بانک به منظور ارائه خدمت جهت اعطای وام قرض‌الحسنه به دانشجویان دانشگاه تهران که علاقمند به شرکت در مراسم معنوی و باشکوه پیاده‌روی اربعین امسال هستند، گفت: قریب ۵ هزار دانشجوی دانشگاه تهران متقاضی شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی هستند که پوشش این حجم از تقاضا نیازمند طراحی راه‌های غیرتمرکزگرا برای ارائه تسهیلات به دانشجویان است.(جزئیات بیشتر)

 افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به ۵۰ درصد در سال تحصیلی آینده

 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و اجرایی سازی سند تحول بنیادین تمرکز ویژه داریم. دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته هم ‌می‌شود. امسال بیش از۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کردیم.

رضا مراد صحرایی در دومین کنگره‌ معلمان انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به عنوان مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی گفت: خودباوری، امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید با آرمان‌‎ها و مولفه‌های اصلی انقلاب به سمت عزت ایران قوی حرکت کنیم. یکی از مولفه‌ها اتحاد بر موضع مشترک یعنی اسلام و  رهبری حضرت امام خمینی(ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.(جزئیات بیشتر)

 پذیرش دانشجوی بدون آزمون ارشد در دانشگاه فرهنگیان لغو شد

 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان از عدم پذیرش دانشجوی استعداد درخشان در دوره کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ خبر داد.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد؛ با توجه به طولانی شدن روند کسب مجوز ردیف استخدامی مربوط به پذیرش استعداد درخشان و محدودیت زمانی در اعلامی اسامی به سازمان سنجش آموزش کشور، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان شرکت کننده در سایر دانشگاه‌ها امکان پذیرش متقاضیان استعداد درخشان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ وجود ندارد.(جزئیات بیشتر)

اعلام رشته محل‌های جدید آزمون دکتری رشته‌های داروسازی

 رشته‌های «سم‌شناسی» و «داروسازی سنتی» به عنوان رشته محل‌های جدید اعلام شده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی پذیرای دانشجویان در این رشته‌ها است. میزان پذیرش دانشجو در رشته‌های سم‌شناسی و داروسازی سنتی به ترتیب ۳ و یک نفر است. پس از اعلام رشته محل‌های جدید آزمون دکتری رشته‌های داروسازی، فرصت انتخاب رشته تا روز جمعه، ۲۷ مرداد ماه تمدید شد.

داوطلبان غایب کنکور برای دانشجو شدن چه کنند؟

بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی»، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری تخصصی بر مبنای آزمون کتبی با وزن ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری با وزن ۲۰ درصد و مصاحبه علمی با وزن ۳۰ درصد انجام می‌شود.(جزئیات بیشتر)

قرار گرفتن ۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی شانگهای

به نقل از فارس، رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند که دانشگاهای هاروارد و استنفورد و مؤسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. در این بین تعداد ۱۰ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته‌اند.

حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در سال ۲۰۱۴ بوده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال‌های پیش در صدر دانشگاه‌های ایرانی قرار گیرد. این دانشگاه امسال با کسب رتبه در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.(جزئیات بیشتر)

اعطای بورسیه تحصیلی به ۶۰ نفر از پذیرفته‌شدگان برتر کنکور

 در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه استفاده از دانشجویان و نخبگان در صنعت هسته‌ای و ایجاد فضای امید و نشاط در میان جوانان از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به ۶۰ نفر از پذیرفته‌شدگان برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ بورسیه تحصیلی اعطا می‌شود.

این تصمیم در نخستین جلسه دوره جدید هیات امنای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و با حضور مهندس محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید امیرحسین فقهی رییس پژوهشگاه و دیگر اعضای هیات امنای این پژوهشگاه اتخاذ شد.(جزئیات بیشتر)

پیام تسلیت علی خضریان در پی شهادت دانشجوی جهادگر محمدرضا احمدی

علی خضریان نماینده مردم تهران طی پیامی درگذشت دانشجوی جهادگر بسیجی محمدرضا احمدی، مسئول حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان را تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

با دریغ و افسوس سانحه ناگواری که موجب از دست رفتن برادر عزیزمان جناب آقای محمدرضا احمدی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان گردید، موجب بسی تألم و تأثر است و به دشواری به باور می‌نشیند.(جزئیات بیشتر)

 تفاهم­‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و وزارت بهداشت امضاء شد

 با هدف راه‌اندازی رشته ارتباطات سلامت به عنوان یک مقوله بین رشته‌ای، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شد.

براساس این تفاهم‌نامه که به امضاء غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فرشید رضایی، رئیس دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت رسیده، دو طرف در زمینه راه‌اندازی رشته ارتباطات سلامت به عنوان یک مقوله بین رشته‌ای همکاری خواهند کرد.(جزئیات بیشتر)

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی

علیرضا کریمیان مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام این خبر افزود: مهلت نام نویسی یازدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) سال ۱۴۰۲ از روز سه شنبه ۱۰ مرداد آغاز شده بود و این فرصت تا ۲۱ مرداد ادامه داشت.

وی افزود: ترتیبی اتخاذ شده تا علاقمندانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام نشده اند، پس از مطالعه دقیق اطلاعیه مندرج در سایت سازمان و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، تا روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ برای ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به نام نویسی در آزمون مذکور اقدام کنند.

مشاور رئیس سازمان سنجش یادآور شد: یازدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) سال ۱۴۰۲ روز جمعه ۱۰ شهریورماه، همزمان با حوزه‌های داخل کشور در حوزه‌های امتحانی خارج کشور در کشور‌های عراق، لبنان، سوریه، ترکیه، هند، گرجستان، بنگلادش و بوسنی برگزار خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کنایه سنگین رحیم‌پور ازغدی به بسیج دانشجویی کشور!
گزارش تصویری همایش اعزام دانشگاهیان به عمره مفرده +عکس
تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
انتخاب عجیب تراکتور برای بازی با استقلال
افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور
وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مجری باسابقه ورزشی درگذشت
دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب
بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
پیدا شدن دختر فراری در کلانتری
مالیات در انتظار خانه‌های خالی/ ۵۷۰ هزار واحد خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شده است
مرگ عجیب پسر دانش‌آموز با مشت همکلاسی
جزئیات و نحوه پرداخت ارز به زائران حج تمتع
افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان
زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد +جزئیات
حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
۱۱ بازیکن نکونام برای فتح تبریز
ستاره سپاهان برای انتقام به آزادی می‌آید
ویژگی جدیدی که به ChatGPT اضافه شد
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top